-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:29463 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:13

آيا ارتباط با ارواح و احضار ارواح امكانپذير است؟ نظر مراجع درباره آن چيست (به خصوص آيت اللَّه فاضل)؟ اگر امكان دارد، كمي درباره احضار ارواح توضيح دهيد.

احضار ارواح يا ارتباط با عالم ارواح، بيشتر از آن كه يك مسئله علمي باشد، تجربي و حسّي است، ولي تفصيل آن از حوصله واحد پاسخ به سؤالات خارج است؛ زيرا اگر بخواهيم در اين زمينه سخن بگوييم، بايد آن را به تجربيات بعضي افراد كه مدعي ارتباط با روح هستند، پيوند زنيم، حال آن كه بعضي از اين ادعاها دور از حقيقت بوده و آن هايي كه توانستهاند در ملكوت تصرف كنند، چيزي بر لب نياوردند و يا اگر اشارتي بوده، به ديده و نظر آنها مشهود است. پس مسئله، شخصي و در انحصار بعضي افراد است و چون روح متعلق عالم بقا ميباشد، ارتباط با آن در مواقع خاص و در انحصار افراد خاص است، كه از ملكات بالاي روحاني و معنوي برخوردار بوده و قبل از آن كه از دنيا رها شوند، با عالم بالا مربوط شده باشند. بحث ارتباط با ارواح در ميان امتها از پيشينيان تا به امروز زمينههاي خاص به خود را داشته است و حتي براي بسياري بازار گرمي خوبي بوده و بسياري از مدعيان با افكار مردم زود باور بازي مي كردند و حتي بعضي افراد تحصيل كرده را با باور غلط خود مي آزمودند.

اسپريتيسم و اسپري توآليسم را معمولاً به علم ارتباط با ارواح تفسير مي كنند، ولي بعضي اصرار دارند عود ارواح و تناسخ را نيز جزئي از اين علم بدانند. عود ارواح، نادرست است، اما ارتباط با ارواح در حدودي خاص قابل مطالعه است. آميختن اين دو سفسطهاي براي تحريف حقايق است. در ميان دانشمنداني كه گواهي به امكان ارتباط با ارواح از راه علمي دادهاند، افراد سرشناسي پيدا مي شوند كه درباره همه آنها نميتوان احتمال داد كه اغفال شده باشند و يا تلقين افراد شياد در آنها اثر گذاشته باشد.(1)

در تاريخ صدر اسلام و نيز دورههاي بعد از آن حتي امروز، اولياي الهي و علماي بزرگ با ارواح در عالم برزخ گفتگو مي كردند. در روايت معروفي از پيغمبر اكرم(ص) مي خوانيم هنگامي كه اجساد كشته شدگان مشركان مكه را در جنگ بدر در چاهي ريختند، در كنار چاه ايستاد و اين جمله را فرمود: اي اهل چاه! آيا آنچه را كه پروردگارتان به شما وعده داده بود، حق يافتيد؟ من كه وعده پروردگارم را (در مورد پيروزي) حق يافتم!.

گروهي عرض كردند: آيا آنها مي شنوند؟

فرمود: شما نسبت به آنچه مي گويم، از آنها شنواتر نيستيد، ولي آنها امروز پاسخ نميدهند.(2)

نتيجه: روح انسان قابل احضار است امّا اين كه چه كساني مي توانند چنين كاري را بكنند و يا اين كار صحيح است، جاي بحث دارد. از بشري كه هنوز در دنيا زندگي مي كند، نميتوان انتظار داشت كه از وراي غيب مُطلع شود، مگر افرادي كه جزء اولياي خدا هستند. چنين افرادي از دنيا با اراده و تصميم خود مي توانند با مكاشفه، چشم خود را به دنياي ديگري باز كنند.

پي نوشتها:

1. آيت اللَّه مكارم شيرازي، عود ارواح يا ارتباط با ارواح، ص 124، با تلخيص.

2. پيام قرآن، ج 5، ص 457.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.